Kresba, malba, grafikarestaurování výtvarných děl na papíře, kartonu a pergamenu

Restaurování výtvarných děl na papíře je zásadní součástí mé práce. Tato práce vyžaduje cit pro detail a nutnost zcela se podřídit a pochopit styl autora. Nejčastějšími restaurátorskými zásahy je doplňování papírové podložky doléváním papírovinou, nebo doplnění ručním papírem, oprava trhlin a odstranění zateklin.

Credits:
Photography & Project by conservator.cz

Mimo komplexní restaurátorské zásahy vám mohu nabídnout i nejzákladnější konzervační zásahy, drobné opravy a retuše. K zrestaurovaným dílům vám mohu vytvořit podrobnou restaurátorskou zprávu, včetně restaurátorské dokumentace, obsahující fotografie před, v průběhu a po zásahu.

restaurování křídové kresbyKresba tuší a akvarel, Kája Saudek, 1963, před a po restaurátroském zásahu

Kája Saudek má mezi autory na jejichž dílech pracuji speciální postavení. Tato kresba z roku 1963 prošla kompletním restaurátorským zásahem. Po vyčištění a odkyselení byla znovu zaklížena a podlepena tenkým japonským papírem, který pomohl vyrovnat a zpevnit četné zlomy, které patrně vznikly srolováním díla. Po vyrovnání jsem odřená místa vyretušoval a dílo vložil do úložné pasparty z archivních materiálů.

František KupkaFrantišek Kupka, nedatováno, 58 x 42cm, Tuš, uhel a tužka na papíře, před a po restaurování

“Protože nás bohatí nechtějí, budeme stávkovat.” Co jiného může batole prolézající polem se salátem sdělit starci, který prochází okolo. Kresba poškozená nejvíce špatným uložením byla zaprášená a podél pravé strany pomačkaná a potrhaná. V ploše poměrně jasně vidíme i foxing (drobné tečky a skvrny hnědo zrzavé barvy), který byl i díky lázni celkem úspěšně utlumen.

Restaurování uhlové kresbyKresba uhlem (100 x 60cm) před a po restaurátorském zásahu 

Kromě restaurování děl klasických formátů se věnuji i velkoformátovým kresbám, malbám a grafikám. Na výše zobrazené kresbě uhlem byly spraveny drobné i větší trhliny po obvodu kartonu a doplněny dvě větší ztráty. Nový papír byl vybrán a natónován tak, aby barvou, strukturou a gramáží nenarušoval dojem z celkového díla.

Max Švabinskýportrét Sidonie Nádherné, Max Švabinský, litografie, 39 x 50cm, stav před a po restaurování

Maxi Švabinskému se údajně do portrétování Sidonie Nádherné příliš nechtělo, ale po osobním setkání změnil názor a v roce 1909 dokončil její portrét. Říká se, že se během dvouleté práce na portrétu celkem sblížili a on jí dokonce vyznal lásku, kterou Sidonie nicméně neopětovala. Sidonie se dokonce raději vydala na cesty po Evropě, aby Švabinskému unikla. V roce 1912 se s ním ale tato šlechtična, mecenáška a organizátorka kulturního života opět setkala a tak vznikla tato litografie, kterou jí M. Švabinský věnoval ke jmeninám. A tím celý vztah zřejmě skončil, protože Švabinského oslovila jiná múza (Anna Vejrychová)... Litografie byla vytištěna na velmi tenkém japonském papíře. U tohoto typu materiálu pak jakákoli změna vlhkosti způsobuje zvlnění a rozměrové změny, jaké je vidět na fotografii.

restaurování grafiky na pergamenuSuchá jehla na pergamenu (50 x 40cm) před a po restaurátorském zásahu 

Výše uvedený příklad restaurování je ukázkou práce na pergamenu. Tento pro grafiku celkem ne úplně běžný materiál trpí častým poškozením vlhkem, plísněni nebo škůdci, stejně, jako je tomu u výše uvedeného díla.

restaurování křídové kresbyKresba rudkou a akvarel na kartonu (30 x 40cm) před a po restaurátroském zásahu

I zdánlivě zcela zničená díla mohou po restaurátorském zásahu získat zpět původní podobu. Tato kresba ruského surrealistického malíře Pavla Tchelitchewa byla zničena v důsledku špatného zacházení spediční firmy. Postupným sesazením, doplněním chybějících částí a retuší se z díla stal opět celistvý exemplář :).

Detail restaurovaného díla Josefa Lady, před a po zásahu 

Drobné opravy, konzervační a preventivní zásahy jsou velkou součástí mé práce. Komplexním zásahům se snažím vyhýbat a do díla zasahovat co nejméně. Na výše uvedeném příkladu zimní krajiny od Josefa Lady byla například provedena pouze drobná retuš trhliny.